CZ / EN
so 7. června 2014

Bio & seznam skladeb, CD´s

František Chaloupka (*1981)
Wikipedie

Po studiu kompozice na Janáčkově konzervatoři v Ostravě pokračoval v bakalářském a magisterském studiu na Janáčkově akademii v Brně u Martina Smolky. V roce 2006 studoval na Královské konzervatoři v Haagu u Louise Andriessena, Clarence Barlowa, Martijna Paddinga a Richarda Ayresa. V roce 2012 pak pokračoval na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst a v roce 2014 na California Institute Of The Arts v Los Angeles u Davida Rosenbooma, Ulricha Kriegera a Wolfganga von Schweinitze. V roce 2014 absolvoval doktorské studium kompozice na Janáčkově akademii v Brně s disertační prácí „Teorie a praxe současných hudebních ansámblů s vlivy autorských osobností“. Součástí praktické části této práce byl také jeho vlastní soubor Dunami Ensemble.

V roce 2004 a 2005 se účastnil Mezinárodních kurzů pro skladatele a perkusionisty v Trstěnicích. V roce 2005 a 2007 mu bylo uděleno stipendium na festivalu Ostravské dny nové hudby, v rámci kterého provedla Janáčkova filharmonie jeho orchestrální skladby An Ancient Calligraphy (2007) a Naklonit si Nebesa (2009).

V květnu 2011 se ve Frankfurtu účastnil projektu s názvem Where from? Where to?– Myths. Nation. Identities se německým Ensemble Modern a dirigentem Peter Eötvösem, pro které následně zkomponoval skladbu Mašín Gun: Seven Rituals for purging the Czech Lands from the Spirit of Communism. Skladba měla premiéru v prosinci 2012 na festivalu Musica Viva v Mnichově. Koncert byl zaznamenám Bavorským rozhlasem a vysílán v přímém přenosu na Českém rozhlasu Vltava.

V roce 2011 založil autorský soubor Dunami Ensemble, se kterým provedl na objednávku festivalu NODO New Opera Days Of Ostrava 2012 svou opera-instalaci Eva a Lilith. Opera byla nahrána a odvysílána Českým rozhlasem Vltava. V říjnu 2016 měla na festivalu Music Olomouc premiéru Chata v Jezerní kotlině pro 4 saxofony a 2 chlapecké soprány. Skladbu premiéroval Dunami Ensemble a zaznamenal Český rozhlas Olomouc.

V roce 2016 vydal profilové 2-CD s názvem “František Chaloupka: Selected Works 2006–2015”. CD s kompozicemi vzniklými na objednávku českých i zahraničních hudebních souborů obsahuje převážně živé nahrávky skladeb pro komorní a symfonický orchestr. CD vydal jako svou prvotinu label K.I. Records Kytarového Institutu. Obahuje také studiovou verzi klavírní skladby „Zatímco krajina se chvěla v mokré kápi“, která vznikla pro taneční představení Básníci města jako pocta básnikovi Ivanu Blatném. Představení mělo několik repríz v brněnské Vile Tugendhat, pro kterou vzniklo.

Vroce 2014 založil v Brně Kytarový Institut, ve kterém působí jako ředitel a lektor. Kytarový Institut je kreativní prostředí pro strunné drnkací nástroje, kompozici a improvizaci.

Vzdělání

  • Janáčkova konzervatoř v Ostravě (2000–2004)

    hudební formy, harmonie, polyfonie, kompozice  – Michal Jánošík, kompozice – E. Schiffauer

  • Janáčkova akademie múzických umění v Brně (2004–2009)

    kompozice u doc. Martina Smolky, bakalářská diplomní práce Problematika rytmu v hudbě Mortona Feldmana,

    bakalářská kompozice An Ancient Calligraphy (Starodávná kaligrafie)pro symfonický orchestr

    magisterská diplomová práce Fenomén elektrické kytary v artificiální hudbě druhé poloviny 20.století,

    absolventská skladba Naklonit si Nebesa (Smooth the Heaven) pro symfonický orchestr

  • Janáčkova akademie múzických umění v Brně (od 2009; PhD.)

    disertační práce Teorie a praxe současných hudebních ansámblů s vlivy autorských osobností

  • 2007 a 2012 – Stipendista Nadace Český hudební fond

Studijní pobyty, pracovní stáže

  • Královská konzervatoř v Haagu (stáž Erasmus v roce 2006; studium u „otce“ evropského minimalismu Louise Andriessena, Martijna Paddinga, Richard Ayerese, Clarence Barlowa, Diderik Wagenara a Gilius van Bergeijka)
  • Akademie umění Bánská Bystrica (pracovní stáž Erasmus říjen 2011-únor 2012; lektor Teorie kompozice a Instrumentace)
  • Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (stáž březen 2012-červen 2012; prof. Detlev Müller-Siemens)
  • California Institute of the Arts (Los Angeles, leden-červen 2013; kompozice s Davidem Rosenboomem a Ulrichem Kriegerem)

Skladatelské kurzy a soukromé lekce

  • Mezinárodní kompoziční a perkusionistické kurzy Trstěnice 2004, 2005
  • Ostravské dny nové hudby 2005 (uděleno stipendium; provedena skladba Music for Five, lektoři Louis Andriessen, Rebecca Saunders, Martin Smolka, aj.)
  • Ostravské dny nové hudby 2007 (stipendium; provedena skladba An Ancient Calligraphy pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium, lektoři Kaija Saariaho, Alvin Lucier, Christian Wolff, Phil Niblock, Petr Kotík a dirigent Zsolt Nagy)
  • David Rosenboom (California Institute of Arts)
  • Myths workshop s Ensemble Modern a Peter Eötvösem ve Frankfurtu, 26.- 29. května; čtená zkouška se skladbou Mount.(never) rests

Konference, přednášky a semináře

  • Konference Musica Nova – Aleatorní prvky a grafická notace (3.11. 2011, Brno)

Skladby/partitury (výběr)

  • Digital´aria (2001; piano)
  • Music for 5 (2004; flétna, anglický roh, klarinet, basklarinet, viola)
  • Erratic Matter (2005; alt. saxofon, el. kytara, cimbál, vibrafon, prep. piano, akordeon)
  • Canto Paradiso (2005; pro The Barefooted Orchestra; zobcové flétny, soprán, baryton, piano, el. piano, keyboard, djembe, bonga)
  • Smyčcový kvartet (2005)
  • Orestes by Euripides (2006; klasický dechový kvinet)
  • Slunce z Východní kolébky (2006; kytara, vibrafon, piano)
  • Nevýslovně mnoho (2007; el. kytara, hoboj, fagot)
  • An Ancient Calligraphy (2007; pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium; bakalářská kompozice)
  • Naklonit si Nebesa (Smooth the Heaven; 2009; pro symfonický orchestr; magisterská kompozice)
  • Dunami (2010; klarinet, soprán saxofon, el. kytara)
  • Mount.(never) rests (2010; pro Prague Modern; flétna, hoboj, klarinet, horna, fagot, harfa, amplifikovaná kytara, housle, cello; Prague Modern)
  • LISTEN (2010; pro soubor Konvergence; klarinet, kytara, klavír, viola, cello, kontrabas) Konvergence
  • The Book of Sand (květen 2011; pro Dunami Ensemble; el. kytara 1, el. kytara 2, akordeon, vibrafon, soprán saxofon, klarinet)
  • Oxytocine Mother Earth (září 2011; for Oxbridge Singers, premiéra 11.11. 2011 na festivalu Wien Modern)
  • Eva a Lilith [opera/installation pro Dunami Ensemble; New Opera Days of Ostrava 2012]
  • The Book Of Earth (březen 2012; pro Orchestr Berg, dirigent Peter Vrábel, premiéra 10.4. 2012, Galerie DOX, Praha)
  • Mašín Gun: Seven Rituals for purging the Czech Lands from the Spirit of Communism for Ensemble Modern (2012; dirigent Peter Eotwos, Mnichov, Neměcko)
  • Variations for large ensemble (2013; pro New Century Players Los Angeles)
  • Allegory of the Cave pro velký orchestr (2013)
  • Kairos whispering pro amplifikované trio (2013; pro Trio Accanto)
  • Barevná hudba pro dvě elektrické kytary (2014)
  • Vrh kostek nikdy nezruší náhodu (2014; otevřená partitura pro orchestr BERG)
  • Stockhausen On Sirius (2015; pro IEMA Ensemble)
  • Zatímco krajina se chvěla v mokré kápi (2015; pro amplifikovaný čtyřruční klavír)
  • KRABAT /Der Lehrling eines Zaubermeisters/ (2015; pro dechové nástroje)
  • …the moment you were born / your race has begun (2015; graphic score)
  • Chata v Jezerní kotlině (2016; opera-instalace pro Dunami Ensemble, festival MusicOlomouc 2017)
  • Sonáta pro flétnu & loopery (2017; pro amplifikovanou flétnu)
  • Iszek Baraque (2017; studio album / songs / CD / download)
  • Kytarový kvartet č. 1 „Alef“ (2017; pro Aleph Guitarrenquartett)
  • Árie Lilith (2017; pro soprán a klasickou kytaru)

Diskografie

  • „František Chaloupka: Selected Works 2006–2015“ (K.I. Records, 2015)

Skladby vydané na CD

  • Mašín Gun: Seven Rituals for purging the Czech Lands from the Spirit of Communism („Woher? Wohin? Mythen, Nation, Identitäten“, Ensemble Modern, dirigent Peter Eotwos, 2017)
  • „Barevná hudba (Sonic Blue)“ (Moravská galerie v Brně a autoři, sampler, 2015)
  • “The Book Of Sand“ (VENI ACADEMY 2014, Bratislava)
  • “The Book Of Earth“ (NUBERG 2012/2013, Orchestr BERG)
  • “An Ancient Calligraphy“ pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium (Ostravské dny nové hudby 2009)
  • “An Ancient Calligraphy“ pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium (CD časopisu His Voice, 2008)
  • “Music for Five“ (CD časopisu His Voice, 2006)

AKA Iszek Baraque

  • Iszek Baraque (2017; studiové album s 10 písněni a bonus trackem. Kytary, vokál – Iszek Baraque, kontrabas, baskytara – Juraj Valenčík, Mirek Zachovalý. Písně,texty a aranže – Iszek Baraque. Mix a mastering – Panáčik. Produced by Iszek Baraque)
  • Koistinen – Fisher (2011; studiové album)

Orchestry a soubory

  • Soozvuk Ensemble (2006, skladba Music for Five)
  • Janáčkova filharmonie Ostrava (2007, An Ancient Calligraphy pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium; dir. Petr Kotík)
  • Moravská filharmonie Olomouc (2007, An Ancient Calligraphy pro velký orchestr, dvě harfy, dva vibrafony a harmonium)
  • Moravská filharmonie Olomouc (2009, Naklonit si Nebesa pro velký orchestr)
  • Janáčkova filharmonie Ostrava (2009, Naklonit si Nebesa pro velký orchestr; dir. Petr Kotík)
  • Prague Modern Pražské komorní filharmonie (2010, Mount.(never) rests; dir. Aleš Kománek; premiéra 23.3. 2010, Švandovo divadlo, Praha)
  • Konvergence
  • Filharmonie Hradec Králové (2011, Naklonit si Nebesa pro velký orchestr; dirigentka Valentina Shuklina)
  • VENI Ensemble (2011, The Book of Water, The Book of Sand)
  • Oxbridge Singers (2011, Oxytocine Mother Earth)
  • Orchestr Berg (2012, The Book Of Earth)
  • Dunami Ensemble[‚Duna­mi‘,‚The Book Of Sand‘, ‚The Book Of Earth‘, ‚The Book Of Pendulum‘, ‚Eva a Lilith‘ opera-instalace; Chata v Jezerní kotlině, oper-instalace]
  • Ensemble Modern [2012; Mašín Gun – Seven Rituals for purging the Czech Lands from the Spirit of Communism]
  • New Century Players [2013; Variations for large ensemble]
  • Trio Accanto (2013, Kairos whispering)
  • International Ensemble Modern Academy (2015; Stockhausen On Sirius)
  • Aleph Gitarrenquartett

Kritiky a články k tvorbě Františka Chaloupky

  • Petr Bakla: Mladá krev. Časopis His Voice 6/2007
  • Jaroslav Kotyk: František Chaloupka – An Ancient Calligraphy (Seminární práce. Ostravská univerzita v Ostravě, Fakulta umění)
  • Jaroslav Šťastný: František Chaloupka – An Ancient Calligraphy. Bulletin Ostravské dny nové hudby
  • Jan Němec: Hudebník František Chaloupka. Časopis Respekt, ročník XIX, 19. – 25.5. 2008

(foto: Radek Klímek, 2009)